Vývoj webu jako po másle

21. října 2015

Předcházení problémům

V předchozím článku jsem popsal, jak by neměl vypadat průběh projektu. Zkusíme si teď problémy rozebrat a navrhnout řešení.

1. Neočekávaná složitost (a následně finanční náročnost)

I netechnicky založený klient, který poptává např. stránky by měl k poptávce přiložit co nejpodrobnější zadání, kde se pokusí nad webem zamyslet takzvaně od A do Z. Je potřeba zaslat představy o:

  • obsahu
  • funkcích (co to má umět)
  • co má být administrovatelné a jak
  • vzhledu (rozložení, barevnost, weby, které se líbí)
  • pokud je to možné, může hodně pomoct přístup k aktuální verzi

To je počáteční zadávácí dokumentace.

Když se klient s podrobnostmi vyčerpá, měl by od realizátora dostávat dotazy vedoucí k dalšímu zpřesnění a vice versa, dokud nejsou obě strany spokojené. Na základě toho už by mělo být možné sestavit předprojektovou analýzu a finanční a časový odhad.

Pak je potřeba mít připravené podklady pro realizaci - texty, fotky, obrázky, přístupy - jejich příprava také může probíhat s předstihem a pomůže zpřesnit představy.

2. Nečekané otázky v průběhu programování, nečekané množství připomínek, připomínky po spuštění

Pokud nebyl bod 1 odfláknutý, nemělo by k nim dojít. Co když je ale těžké klienta přesvědčit k tomu, aby věnoval energii teoretické přípavě? Když ani po vysvětlení nevýhod a důležitosti této práce není ochotný, zvážit další spolupráci.

3. Spouštění neotestované aplikace

Musí důkladně testovat i někdo jiný, kromě realizátora. Proč? Dokážete si představit, že programátor vymyslí testovací scénář, na který nepomyslel při analýze ani při realizaci? Dost těžko. Proto radím nečekat na problémy z reálného provozu a testovat, vyplatí se to. Spuštění dobře fungující otestované aplikace je pro všechny příjemnější a je lepší z hlediska PR.

4. Pořádek v penězích

Možná se vám to zdá samozřejmé, ale pro navázání i udržování dobrých vztahů je důležitá dobrá platební morálka. Doporučuji dohodnout se i na ohodnocení úvodní analytické práce pro případ, že by z nějakého důvodu k realizaci nedošlo.

5. Odhady

Aby vůbec šlo připravit jiný, než řádový odhad, je potřeba mít k dispozici podklady. Nedávno jsem požadavek na přípravu odhadu bez zadání připodobnil tomu, kdyby někdo chtěl nacenit výrobu předmětu, u kterého není známý použitý materiál, tvar ani velikost. Zároveň každé prodlení s podklady ze strany klienta může znamenat i prodlení v realizaci, někdy třeba i vinou nekvalitnich fotografií.


Chybí vám tu něco? Napište mi!

Upraveno 4. listopadu 2016.


Přidat komentář: